Zoeken in deze blog

dinsdag 2 oktober 2012

Get healthy | Start Running

Over hardlopen zijn de meningen verdeeld. Sommigen doen het elke dag, andere verafschuwen sport, laat staan hardlopen. Maar guess what? Hardlopen is leuk!





Waarom hardlopen?

Geloof me, vroeger had ik ook een hekel aan rennen en alles wat erbij hoorde. Een kilometer rennen, mij niet gezien. Tot ik hardlopen ontdekte. Hardlopen maakt je conditie beter en het is goed voor je. Als je hardloopt, kun je je ontspannen en vergeet je alles om je heen. Erna kun je weer helder denken en het geeft een kick als je persoonlijke record breekt, dat kan ik je op een briefje geven. 

Juiste uitrusting

Het aller-aller belangrijkste is goede schoenen. Als je geen goede schoenen hebt krijg je last van pijnlijke voeten en blessures. Goede schoenen hebben vering die er voor zorgen dat je niet keihard landt. En, helaas, goede hardloopschoenen zijn nou eenmaal duur, meestal 80 euro of meer. Ik heb schoenen van Asics met gel zolen, want dat vind ik fijne schoenen. Als je twijfelt kun je het beste naar een sportwinkel gaan (Runnersworld is een aanrader) en je voeten laten opmeten. Vaak hebben ze ook een machine waarmee ze je loopje en de drukpunten op je voeten kunnen testen. 

Hoe?

Als je begint, moet je het langzaam opbouwen. Begin met 1 keer per week, en maak een schema voor jezelf om te starten. Zo'n hardloopschema kan je maken op bijvoorbeeld www.my.asics.nl. Stel doelen voor jezelf en push jezelf elke keer een beetje meer.





Apps

Voor de iPhone-gebruikers onder ons is er een handige app, ontwikkeld door Nike: Nike+. Deze app trackt je als je aan het hardlopen bent, waardoor je precies kan zien hoeveel je gelopen hebt en op welke snelheid. Ook houdt hij je ontwikkelingen bij, waardoor je goals voor jezelf kan stellen, en moedigt je aan via audio. Hij kost 1, 59 in de App Store/Play Store.

Ook als je geen zin hebt om geld uit te geven kun je gebruik maken van een hardloop-app. Runkeeper is een goed alternatief voor Nike+, met hetzelfde concept, alleen is deze app gratis.

Ook MiCoach van Adidas is een goed alternatief.

Podcasts zijn ook fijn om mee te rennen, zeker als je wel wat aanmoediging kan gebruiken. Zo heb je de podcast 'Start To Run' van Evy Gruaert, en nog veel meer.

Playlist

Ik vind het persoonlijk heel erg fijn om muziek te luisteren als ik hardloop. Dit is mijn top-tien van 'inspirational songs'.

1. Eye Of The Tiger - Survivor
2. The Way I Are - Timbaland
3 Are You Still Having Fun - Eagle Eye Cherry
4 More - Usher
5 Mr Jones - Counting Crows
6 I Gotta Feeling - The Black Eyed Peas
7 Don't Stop Me Now - Queen
8 Sex On Fire - Kings Of Leon
9 OMG - Usher
10 Born To Run - Bruce Springsteen

Tips


  • Alleen hardlopen saai? Vraag dan een vriendin mee. Ik vind het zelf fijner om alleen te lopen, maar als jullie elkaar dan kunnen steunen; zeker doen!
  • Loop op een constant tempo, zo kan je beter volhouden. Het maakt niet uit hoe snel je loopt, als je maar niet stopt.
  • Muziek kan ervoor zorgen dat je net iets verder loopt, zorg dus voor een fijne playlist.
  • Loop in kleding waarin je je kan bewegen. Speciale hardloopkleding kan je altijd nog kopen als je zeker weet dat je ermee doorgaat.
  • Doe altijd een warming-up en stretch na het lopen!
  • Drink water voordat je loopt en daarna. Je kan ook water meenemen, maar dan moet je het wel de hele tijd dragen. 
Inspiratie

Soms kan het ook wel eens gebeuren dat je geen zin hebt. Filmpjes en quotes inspireren mij dan het meeste, hieronder een paar voorbeelden.

















'Every morning in Africa, a gazelle wakes up. It knows it must run faster than the fastest lion, or it will be killed. Every morning in Africa, a lion wakes up. It knows it must outrun the slowest gazelle or it will starve to death. It doesn't matter whether you're a lion or a gazelle, whether it's cold or rainy. When the sun comes up, you better be running.'

'Run like you've stolen something.'

'The only thing standing between you and your goal is you.'

'Love like you've never been hurt, dance like no one's watching and run like your friends are cheering for you on all the way.'

Loop jij hard/ Ga je beginnen met hardlopen?

Liefs,

Eva

1 opmerking:

  1. aah ik heb een hekel aan hard lopen haha, ik blijf wel bij de kracht training in de sport school!

    X Jenny
    Rocknrollerr.com

    BeantwoordenVerwijderen